Amerikkalaisen
Wes Andersonin ohjaama animaatio sijoittuu futuristiseen ja dystooppiseen
Japaniin. Fiktiivisen Megasakin kaupungin pormestari Kobayashi on karkottanut
koirat kaatopaikkasaarelle koiraflunssan verukkeella. Nopeasti leviävä
tartuntatauti on ilkeän tiedemiehen varta vasten laboratoriossa valmistama.
Pormestari nimittäin vihaa koiraa mutta rakastaa kissoja. Kobayashin ottopoika
Atari ikävöi henkivartijakoiraansa, Spotsia, joka lähetettiin pois ensimmäisten
joukossa. Hän varustaa itselleen pienkoneen ja lentää kaoottiselle saarelle,
jota kansoittaa valtava koirapopulaatio. Saarella Atari kohtaa resuisia mutta hurmaavia
koiria.
Ei
uskoisi, että näin kummallisista aineksista saisi kasattua ihanan animaation.
Näin kuitenkin kävi. Katsoin elokuvan alusta loppuun hymy huulillani.
Liioittelematta voin sanoa, että hullaannuin ja suorastaan vauhkoonnuin
animaation visuaalisesta tykityksestä. Minua sykähdytti myös erikoinen
musiikkivalinta: japanilaiset taiko-rummut, kilkutus- ja naksutusäänet sekä
hillittömän matalaääninen mieskuoro.
Kerrontaratkaisuiltaan
elokuva haastaa katsojan. Se sisältää useita jaksoja, joita keskeyttävät erilaiset
takaumat. Eri jaksot on merkitty punakirjaimisilla otsikoilla. Kerronnassa koirien ”haukut” on käännetty
englanniksi, mutta ihmisten japaninkielistä puhetta ei ole tekstitetty
ollenkaan! Ohjaaja perustelee ratkaisua sillä, että tunnelma välittyy joka
tapauksessa. Valinta korostaa koiranäkökulmaa ja sitä tosiasiaa, että eri
eläinlajien edustajat eivät ymmärrä toistensa viestintää (eikä aina edes saman
lajin edustajat).
Eniten
minua kiinnosti Isle of Dogs -animaatiossa sen loistelias ja kekseliäs
visuaalisuus, jossa on yhdistetty erilaisia tekniikoita. Erilaisia nettisivuja
lueskelematta olen onnistunut selvittämään, että animaatio on toteutettu stop motion -tekniikalla, jossa
liikkuvaan kuvavirtaan tarvitaan 12 valokuvaa sekunnissa. Koko elokuva sisältää
130000 still-valokuvaa! Internetin kiehtovasta maailmasta selvisi, että muitakin
digitaalisia teknologioita on hyödynnetty: DSLR, stop-frame software, visual
effects augmentation ja 3b printing (minulla ei ole aavistustakaan, mitä nämä
tarkoittavat). Animaatio-ohjaaja Mark Waring kertoo haastattelussaan, että
Anderson tavoitteli nimenomaan käsintehdyn animaation tuntua, ei liian siloista
cg-vaikutelmaa (computer generated).
Animaatiota
varten rakennettiin 240 erilaista näyttämöä. Eri kohtauksia varten
tarvittiin 1000 nukkehahmoa, joista 500 oli ihmisnukkea ja 500
koiranukkea. Nukkeja tarvittiin näin valtava määrä, koska eri kohtauksia varten
vaadittiin erikokoisia nukkeja (lähikuva, kaukokuva jne.) Katsojana ihastelin
koirien ilmeikkyyttä. Kaikki koirat ovat valloittavia persoonia.
Isle of
Dogs sekoittaa kiehtovalla tavalla sekä uutta että vanhaa visuaalista ilmaisua.
Elokuvaa katsoessani (kahteen otteeseen) silmäni ehtivät rekisteröidä ainakin
klassisilta japanilaisilta puupiirroksilta näyttäviä taustoja, mustavalkojulisteita
ja ilmeisesti paint brush -tekniikalla toteutettuja akvarellimaisia kuvia. Taidehistoriaan
perehtyneitä hemmotellaan viitteillä klassisiin teoksiin, kuten Hokusain Suuri
aalto -maalaus. Andersonin elokuvan väitetään viittaavan japanilaisen elokuvan
merkkiteoksiin: Akiro Kurosawa, Yasujiro Ozu, Seijun Suzuki ja 50-luvun
kauhuelokuviin (valitettavasti pääosin minulle täyttä hepreaa).
Jossain
nettitekstissä elokuvan huikean visuaalisen ilotulituksen väitetään hämärtävän
kerrontaa ja hukuttavan alleen teemat. Joku meni jopa niin, että näki leffassa
kannanoton rasismia ja rotusortoa vastaan. Miksi näin suurisuuntaista? Eikö
riitä vain ihmisen ja lemmikkieläimen ystävyys tai eläinten oikeudet tai
taistelu sortoa vastaan? Kissaihmisenä ja kissojen omistajana arvioin näin. Hassuista
hännänheiluttajistakin olen ruvennut pitämään entistä enemmän. Yleensä ihoani nuuhkaisevat koirat tykkäävät ominaishajustani.
Isle of Dogs ei tietenkään ole ainoa aikuisille suunnattu animaatio. Muista "aikuisanimaatioista" fanitan
amerikkalaisten Trey Parkerin ja Matt Stonen luomaa hervotonta satiirisarjaa South Parkia. Sarjan hahmoista olen tykästynyt eniten Eric Cartmaniin,
joka on Wikipedian määritelmän mukaan ”ilkeä, valehteleva ja manipuloiva sosiopaatti,
antisemitisti ja rasisti, jonka pyrkimykset ovat aina sairaalloisen itsekkäitä”.
Hahmon suosio kumpuaa varmasti siitä, että Cartmaniin itseään vertaamalla lähes
tulkoon kuka tahansa voi tuntea moraalista ylemmyyttä.
(tätä blogitekstiä kirjoittamista varten olen googlannut tolkuttoman määrän erilaisia hakusanoja ja lukenut artikkeleita, haastatteluita ja arvioita suomeksi ja englanniksi. jos vielä jaksan, liitän googlauslistan tai linkkilistan loppuun. tuskin mitään jaksan kuitenkaan. ei se ole blogeissa niin nöpönuukaa)
(tätä blogitekstiä kirjoittamista varten olen googlannut tolkuttoman määrän erilaisia hakusanoja ja lukenut artikkeleita, haastatteluita ja arvioita suomeksi ja englanniksi. jos vielä jaksan, liitän googlauslistan tai linkkilistan loppuun. tuskin mitään jaksan kuitenkaan. ei se ole blogeissa niin nöpönuukaa)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti