Venla Pystynen, Linda-Maria Roine:
Mercedes
Bentso - Ei koira muttei mieskään
Johnny
Kniga, 2019
"Tänään voi kaiken päättää
kunhan malttaa irti päästää
näitä palasii lattialta kerään
ei koskaan enää"
(Mercedes Bentso: Ei koskaan enää)
"Tänään voi kaiken päättää
kunhan malttaa irti päästää
näitä palasii lattialta kerään
ei koskaan enää"
(Mercedes Bentso: Ei koskaan enää)
Mercedes
Bentso on räppärinä tunnetun Linda-Maria Roineen alter ego.
Siinä missä Linda-Maria on kaltoinkohdeltu ja haavoittunut, hänen
alter egonsa Mercedes Bentso on sanavalmis, itsevarma, ylimielinen,
rohkea ja hyökkääväkin. Artistin muita alter egoja ovat seksihullu agentti
Anastasia Eutasia, huumehuuruinen Pami Pamela ja Maria Magdalena,
joka rukoilee vaaleanpunaisen ristin äärellä. Viola Violencia
-alter ego sahaa kylpyammeessa miehen ruumista. Asukokonaisuudeksi
nainen on valinnut mustan iltapuvun. Välillä hän imaisee savut
tupakastaan.
Mutta
mikä on alter ego? Kirjaimellisesti suomennettuna se on ”toinen
minä”? Tarkoittaako ”toinen” järjestyslukua vai pitääkö
sana ”toinen” suomentaa merkityksessä eri, erilainen,
ulkopuolinen, vaihtoehtoinen, toissijainen tai salainen? Entä miten
alter ego syntyy? Oletan, että taiteilija kanavoi alter egoonsa
niitä negatiivisia puolia itsestään, joita häpeää tai pelkää
ja epäilee, ettei yhteiskunta hyväksy niitä. Toinen mahdollisuus
alter egon syntyyn on ehkä se, että taiteilija haluaa ilmaista
niitä positiivisia (todellisia tai kuvitteellisia)
luonteenpiirteitä, joiden toivoisi korostuvan, kuten esimerkiksi
rohkeus. Kolmantena vaihtoehtona olisi, että alter ego kumpuaa
taiteilijan mielikuvituksesta eikä se liity kumpaankaan ääripäähän.
Netistä
löysin runsaasti esimerkkejä taiteilijoiden alter egoista.
Kirjallisuudesta tunnetaan Robert Louis Stevensonin romaani
The Strange Case of Doctor Jekyll and Mr. Hyde , jossa
vuorottelevat hyväntahtoinen ja kunniallinen Jekyll ja tämän
pirullisen ilkeä alter ego Hyde. Populaarikulttuurista muistetaan
sarjakuva Supermies, jossa Clark Kent on kuiva ja säntillinen
toimistorotta ja tätä vastapainottaa supersankari alter ego.
Musiikissa
esiintyi David Bowien alter ego Ziggy Stardust, jonka
eliminoinnin jälkeen kova ja ilkeä Aladdin Sane astuu valtaan ja
tämän jälkeen vielä hullu aristoraatti Thin White Duke. Räppäri
Eminemin alter ego on nopeasti puhuva, sadistinen ja mustan
huumorin kyllästämä hahmo Slim Shady. Nicki Minajilla on
alter egona brittiläinen homomies Roman Zolanski. Beoncella
alter egona loistaa Sasha Fierce. En tiedä, pitäisikö Madonnan
Madame X -hahmo tulkita alter egoksi. Madame X:n olemus on
pirstoutunut moneksi. Hän on samanaikaisesti sekä salainen agentti,
tanssija, professori, opettaja, nunna, huora ja vakooja. Ei ehkä
ihan alter egojen peruskauraa.
Olen
vatvonut kysymystä, miten alter ego eroaa kaunokirjallisuuden
kertojasta. Romaanissa kirjailija ei yleensä kirjoita fiktiota omana
itsenään, vaan kertojan roolin taakse piiloutuneena. Ilmeisesti
fiktion kertojaa ei yleensä tulkita kirjailijan alter egoksi mutta
sen sijaan romaanihenkilö voi olla, kuten J.K. Rowlingin sanotaan
sijoittaneet Harry Potter -kirjasarjan Hermione-hahmoon
piirteitä itsestään.
Alter
ego muistuttaa mielestäni näyttelijän esittämää roolia
näyttämöllä. Erottavana tekijöinä on ainakin se, että
näyttämörooli noudattaa käsikirjoitetusta. Näyttelijä uppoaa
johonkin valmiiseen rooliin. Tulkitsen esittävän taiteilijan alter
egon rooliksi, jonka artisti on itse käsikirjoittanut, lavastanut,
maskeerannut, puvustanut ja jota hän itse esittää.
Pohdin
myös kysymystä, muistuttaako alter ego millään tavalla
karikatyyriä. Mielestäni sekä karikatyyrissä että alter egossa
hahmojen luonteenpiirteet ja ominaisuudet on rajattu suppeiksi.
Ihmisyyteen yleensä kuuluva moninaisuus ja ristiriitaisuus on
haihdutettu pois. Alter ego kuitenkin eroaa karikatyyristä monella
tapaa. Karikatyyrit ovat usein koomisia ja niiden tarkoitus on
hauskuttaa. Käsittääkseni alter egot ovat pääsääntöisesti vakavia.
Tuntuu,
että alter egossa on myös jotain samaa kuin sivupersoonassa.
Erojakin tietysti löytyy. Sivupersoona syntyy spontaanisti yleensä
vakavan trauman jäljiltä. Sivupersoonan ominaisuuksia ei voi valita
eikä sen ilmaantumista pysty kontrolloimaan, ainakaan jos henkilö
kärsii sivupersoonahäiriöstä, jossa eri sivupersoonat voivat
hetkellisesti syrjäyttää henkilön varsinaisen persoonallisuuden.
Jostain psykologisesta tietokirjasta muistan lukeneeni, että
sivupersoonahäiriöön kuuluu myös muistihäiriöstä: yksi
sivupersoona ei muista mitä toinen sivupersoona on tehnyt ja siksi
sivupersoonahäiriöinen henkilö voi nopeasti ajautua kaaokseen. Sen
sijaan alter ego kehittyy tietoisen harkinnan ja kokeilun
perusteella, luulisin. Henkilö voi itse valita, milloin alter ego
napsautetaan päälle ja milloin se sammutetaan. Ennen alter egon
rooliin astumista edeltää hahmon vaatteisiin ja
asusteisiin pukeutuminen. Alter ego ei siis edusta kaaosta, vaan
kontrollia.
Googlaamalla
selvisi, että alter ego sivuaa pseudonyymien ja avattarien
käsitteitä. Pseudonyymi tarkoittaa salanimeä, jonka taakse
kirjailija voi kätkeytyä. Tämän hetken kuumin pseudonyymi taitaa
olla Elena Ferrante. Pseudonyymin käyttö ei edellytä
rinnakkaisidentiteettiä. Kirjailija voi kirjoittaa pseudonyyminä
ikään kuin omana itsenään. Avatar tunnetaan peleistä ja
sosiaalisen median sovelluksista.
Palaan varsinaiseen aiheeseeni eli lukemaani elämänkertakirjaan.
Palaan varsinaiseen aiheeseeni eli lukemaani elämänkertakirjaan.
"Nään vaan sinistä valoa päin lennelleit
väkisinmaattuja ja myrkytettyi enkeleit
herätysliikkeissä palvottuja perkeleit
ja kansanmurhia subutexil tekeviä mengeleit"
(Tallinnanaukion kirkko)
väkisinmaattuja ja myrkytettyi enkeleit
herätysliikkeissä palvottuja perkeleit
ja kansanmurhia subutexil tekeviä mengeleit"
(Tallinnanaukion kirkko)
Linda-Maria
Roineen alter egoista kaikki käsittelevät aggressiota tavalla tai
toisella: Mercedes Bentso on usein verbaalisesti aggressiivinen.
Sanallinen hyökkäävyys näkyy esimerkiksi biiseissä Verikosto,
Munaton mies, Huorantelotus ja Murhaaja.
Narkkari alter egolla Pami Pamelalla viha kohdistuu omaan kehoon, ja
sitä on saattanut edeltää oikeutettu viha jotain toista ihmistä
kohtaan, esimerkiksi kaltoinkohtelevaa tai hyväksikäyttävää
ihmistä kohtaan. Alter ego Viola Violencia on murhaajana itse
fyysisesti väkivaltainen. Maria Magdalena jumaloi väkivaltaista
ristinkuolemaa ja Anastasia Eutanasia ei hätkähdä edes itseensä
kohdistuvasta väkivallasta vaan suorastaan nauttii siitä. Voi
olettaa, että Linda-Maria Roineen alter egon käsittelevät
yhteiskunnallista tabua nimeltä naisen aggressio. Havaintojeni
mukaan siitä on yhtä vaikea puhua kuin miehen tai pojan
herkkyydestä. Kumpikaan ei istu stereotyyppiseen käsitykseen
sukupuolirooleista.
Seuraavaksi
etsin vastausta kysymykseen, miksi artisti on kehittänyt
itselleen juuri kyseiset alter egot? Uskon, että selitys löytyy
Linda-Marian karuista elämänkokemuksista. Niitä valotetaan
kirjassa. Yhden ihmisen osaksi on kasautunut poikkeuksellisen paljon
pahaa: lapsuuden hyväksikäyttökokemus, isän hylkääminen,
koulukiusaaminen, äidin ajoittaiset mielenterveysongelmat ja
yksinhuoltajaperheen vähävaraisuus. Huonot kokemukset laukaisivat
ulkopuolisuuden, huonommuuden ja epävarmuuden tunteita.
Identiteetti
on huteralla pohjalla ja sitä yritetään paikata tarrautumalla
romaniyhteisöön. Aluksi uusi yhteisö tuntuu palkitsevalta, koska
varsinkin miehiltä voi saada osakseen huomiota ja ihailua.
Vähitellen karu todellisuus paljastuu. Kyseisessä
romaniporukassa käytetään ja myydään huumeita. Asenteet naisia
kohtaan ovat halventavia. Väkivalta hivuttautuu kuvaan
sanontoina, kuten ”nainen ei ole koira, muttei mieskään tai ”kun
housut puhuu, niin hame on hiljaa”. Nainen voi saada helposti
huoran leiman, mutta mies ei koskaan. Naisen häpäisy ja
vaientaminen pahenevat, ja siitä on lyhyt matka fyysiseen
väkivaltaan.
"Isket naulan mun arkkuun
sanomalla, etten koskaan pääse sult karkuun
vuosilt tuntuvat sekunnit ja kurkulla vesuri
näin helposti voi ihminen muuttua leluksi"
(Killing me softly)
"Isket naulan mun arkkuun
sanomalla, etten koskaan pääse sult karkuun
vuosilt tuntuvat sekunnit ja kurkulla vesuri
näin helposti voi ihminen muuttua leluksi"
(Killing me softly)
Kirjassa
kuvattu fyysinen väkivalta on niin kammottavaa, että minulle alkoi
lukijana tulla epätodellisuuden tuntemuksia. Voiko tällaista
tosiaan tapahtua Suomessa? Voiko yksi ihminen kohdata näin paljon
pahuutta? Toisaalta miksi ei voisi? Kirjasta selviää, että
Linda-Maria ajautuu huonosta suhteesta toiseen. Kun yhdestä
pelastautuu, alkaa sama paska uudelleen alusta. Useat eri miehet
hakkaavat ja raiskaavat, pitävät vankina ja uhkailevat muun muassa
polvilumpioiden ampumisella, jos nainen ei suostu käyttämään
miehen mielestäni kunniallisia vaatteita eli tässä tapauksessa
mustalaishametta.
Linda-Maria
ei pysty irtautumaan vaarallisista piireistä. Hän on jäänyt
koukkuun turruttaviin huumeisiin, kuten subuihin (Subutex) ja
pameihin (Diapam?). Huumeidenkäytön myötä koulussakäynti ei ole
enää ykkösprioriteetti. Tilalle tulevat huumeiden ”säätäminen”
ja pikkurikokset. Pohjakosketus tulee vasta, kun narkkaava
poikaystävä pahoinpitelee raa´asti ja yrittää tappaa. Kun
huumeidenkäyttö hiipuu, Linda-Maria takertuu uskonnolliseen
yhteisöön. Jos helluntaiseurakunnan vaatimukset ahdistavat liikaa,
puoluepolitiikkakin tarjoaa keinon jäsentää maailmaa ja taistella
parempien olosuhteiden puolesta.
Lopulta
Linda-Mariaa ei pelasta uskonto eikä politiikka, vaan musiikki.
Räppärit Pyhimys ja Steen1 tunnistavat lahjakkuuden ja auttavat
uralla eteenpäin. Monien mutkien jälkeen biisejä, albumeita ja
videoita alkaa ilmestyä. Kiinnostuneet voivat kuunnella niitä
esimerkiksi Youtubesta, kuten itsekin ole tehnyt. Monet biisit
kuvaavat kaunistelematta itähelsinkiläistä huumehelvettiä.
"Ei se oo enää silloin narkkarille valinta
kun aine saanut on jo vaarallisen hallinnan
lähdet liukumaan hitaasti
toinen käsi kädessäni, toinen hihas kii"
(Tuutulaulu)
"Ei se oo enää silloin narkkarille valinta
kun aine saanut on jo vaarallisen hallinnan
lähdet liukumaan hitaasti
toinen käsi kädessäni, toinen hihas kii"
(Tuutulaulu)
Tunnustan,
Linda-Maria Roineen persoona kiehtoo, minua mutta myös pelottaa ja
oudoksuttaa. On hyvä, että kirjan lopussa mainitaan, että artistilla on
diagnosoitu epävakaa persoonallisuus. Tämän diagnoosin valossa
pystyn paremmin ymmärtämään artistin sekavaa ja
poukkoilevaa toimintaa. Esimerkiksi sitä miten sama ihminen voi
ensin innostua vassareiden politiikasta, kohta sännätä
kokoomuslaisten pippaloihin ja sieltä taas päätyä vihreiden
kannattajaksi. Netistä googlaamalla huomasin, että epävakaata
persoonallisuutta voidaan hoitaa terapialla ja siitä voi jopa
parantua.
Kirjassa
mainitaan myös Linda-Marian hybristofilia, mikä tarkoittaa sitä
että henkilö tuntee vetoa raakoja rikoksia tehneisiin ihmisiin.
Hybristofiili saattaa kokea murhaajat turvallisiksi suojelijoiksi ja
pelastajiksi. Tätä ominaisuutta en todellakaan ymmärrä eikä
minun tarvitsekaan ymmärtää. No, tulipa opittua uusi sana.
"Maailmal on sulle monta syytöstä
mut mulla vaan pari pyyntöä
oo mulle Holmströmin Runar
oo se joka vaimonsa uunin sisään muuraa"
(Murhaaja)
"Maailmal on sulle monta syytöstä
mut mulla vaan pari pyyntöä
oo mulle Holmströmin Runar
oo se joka vaimonsa uunin sisään muuraa"
(Murhaaja)
Uppouduin
alter egojen maailmaan niin perusteellisesti, että aloin jopa
miettiä, millaisia alter egoja itselläni voisi olla.
Mielikuvituksestani ponnahti esiin useita vaihtoehtoisia alter egoja.
Voimakkaita vihan tunteitani edustaisivat alter egoni Saara
Surmanluoti ja Bertil Pyöveli. Aivan toista ääripäätä
kuvastaisivat alter egoni Mirjam Magico ja Unennäkijä, jotka
saisivat energiansa ideoinnista, kokeiluista, haaveilusta ja
seikkailuista. Alter egoni Linnea Labyrintti olisi omistautunut
epävarmuudelle ja etsinnälle. Sitten olisi vielä yksi koominen
alter ego, jonka nimeä en halua mainita. Lapsena minulla oli joku
kaikkivoipaista supersankaria muistuttava mielikuvitusolento nimeltä
Nikke tai Mikki. Ehkä se oli alter egon rajatapaus.
Hei, luin tän blogin ja oon todella vaikuttunut. Luit mua ja mun mieltä todella hienosti. Muakin oudoksuttaa ja pelottaa itseni välillä ja oon siks erityisen onnellinen, että oon saanut diagnoosin. Kiitos tästä. Pistän jakoon. T. Linda-Maria
VastaaPoistaVoi kiitos, Linda-Maria! Julkaisen ja kommentoin vasta nyt, koska olen ollut koronan kourissa. Olen iloinen että tykkäsit! Toivotan sulle kaikkea hyvää! Jos hyvin käy, uskallan vaikka jonain päivänä tulla keikallesi, vaikken ihan nuori enää olekaan :)
Poista