Stuart
Turton: The seven deaths of Evelyn Hardcastle
Raven Books 2018
Evelyn
Hardcastle on murhattu – taas. Hänet on murhattu jo kymmeniä,
satoja ellei tuhansia kertoja. Murha toistuu joka päivä
samanlaisena, kunnes joku Blackheathin sukukartanoon päätyneistä
henkilöistä onnistuu ratkaisemaan sen.
Yksi
salapoliisikandidaateista on Aiden Bishop. Kiperän murhamysteerin
lisäksi hänellä on muitakin haasteita: hän herää joka aamu
vieraasta kehosta. Välillä Bishop on moraaliltaan liukuva
lääkäri/huumediileri Sebastian Bell, välillä rattopoika Davies.
Joinain aamuina hän huomaa tarkastelevan maailmaa ylipainoisten
pankkiirin, Lord Ravencourtin, hyllyvän lihan takaa. Sieltä Bishop
siirtyy sattumanvaraisesti muiden ”isäntien” kehoihin. Jonathan
Derbyn nahoissa häntä ohjailee naistenmiehen väkivaltaiset
impulssit, iäkkäänä ja raihnaisena herra Dancena painovoima vetää
kohti maata. Siirtyessään nuoreen konstaapelin, Jim Rashtoniin,
ajattelutoiminta kirkastuu.
Kun
Bishop siirtyy uuden isännän sisälle, hän ei välttämättä
muista, kuka itse on. Osa edellisten päivien muistoista on saattanut
pyyhkiytyä pois. Bishopin on vaikea pysyä skarppina, koska vieraan
isännälle ominaiset reagointi- ja kokemistavat samentavat ajattelua
ja häiritsevät suunnitelmallista toimintaa. Kaikista
häiriötekijöistä huolimatta murhamysteeri pitäisi pystyä
ratkaisemaan. Jos ei pysty, ei pääse palaamaan oikeaan elämään.
Eikä
tässä vielä kaikki. Kolkossa goottimaisessa kartanossa häärii
muitakin pelureita. Viehättävä Annabel uhkaa sekoittaa pakan.
Mutta kuka hän oikeasti on ja miksi hän joutunut Blackheathiin? Entä onko naamion taakse piiloutuva Plague Doctor
murhaajan kätyri vai voiko häneen luottaa? Kuka on livreepukuinen
Footman? Mikä on hänen roolinsa tässä murhamysteerissä?
Koska
luin kirjan englanniksi, kaikki energiani kului vieraan kielen
sisäistämiseen ja siksi en edes yrittänyt ratkaista palapeliä.
Sen sijaan mietin, mihin genrelokeroon Turtonin esikoisromaani
pitäisi työntää. Kirja on saanut vaikutteita ainakin
Agatha Christien suljettuihin tiloihin sijoittuvista
whodunnit-dekkareista. Turton kuitenkin venyttää fiktion
rajoja niin rajusti, että kokeellinen kirjallisuus tai filosofinen
ajatusleikki tuntuu sopivammalta boksilta. Toistuvasta
loop-kuviosta tulee mieleen videopelit, joissa pelihahmo voi
kuolla kerta toisensa jälkeen ja herätä kohta henkiin entistä
ehompana. Peleissä toistetaan samaa tapahtumansarjaa yhä uudestaan,
kunnes siitä saavutetaan paras mahdollinen versio. (En itse pelaa,
mutta näin olen käsittänyt).
Tunnustan,
että intoni romaanin monimutkaisia juonirakennelmia kohtaan alkoi
lopahtaa noin sivulla 100. Seuraavien 400 sivun tankkaamisesta
minulle olisi voinut maksaa urakkapalkkaa. No, tulipahan reenattua
lontoota.
Tässä
vielä pitkähkö sitaatti romaanin loppumetreiltä, josta selviää
kirjan juju:
”This
was all a test”, I say slowly.
”We
prefer to call it rehabilitation”.
”Rehabilitation...”
I repeat, understanding rising within me like the sun over the house.
”This is a prison?”
”Yes,
except instead of leaving our prisoners to rot in a cell, we give
them a chance to prove themselves worthy of release every single day. Do
you see the beauty of it? The murder of Evelyn Hardcastle was never
solved, and probably never would have been. By locking prisoners inside
the murder, we give them a chance to atone for their own crimes by
solving somebody else´s. It´s as much a service, as a punishment.”
”Are
there other places like this?”, I say, trying to wrap my head
around it.
”Thousands,”
he says.
Stuart
Turtonin romaanista on innostunut enemmän Elegia blogissaan Kartanon kruunaamaton lukija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti