Elokuvasta Midsommar, sivulta Finnkino |
Midsommar-elokuvan
ihmisuhdekoukerot koukuttavat heti. Amerikkalaisella
yliopistokampuksella asuva päähenkilö Dani (Florence Pugh)
hermoilee paniikkimoodissa, koska hänen bipolaarinen sisarensa on
jättänyt sometililleen oudon uhkaavia viestejä. Dani soittelee
hätääntyneenä vanhemmilleen ja pommittaa sisartaan
vastauspyynnöillä. Hän pelkää pahinta ja hakee tukea
poikaystävältä Christianilta (Jack Reynor),
joka on viettämässä iltaa kaveriporukassa. Poikaystävä haluaisi
irtautua huonosta suhteesta. Samaa toitottavat myös kaverit. Sitten
tapahtuu traaginen käänne pahempaan, ja Dani tarrautuu kiinni
entistä sitkeämmin poikaystäväänsä eikä tämä enää henno
dumpata takertujaa sivuun.
Yliopistobileissä opiskelijakaverukset juttelevat ruotsalaisen Pellen (Vilhelm Blomgren) kanssa. Hänellä on houkutteleva tarjous, joka vetoaa antropologiaa pääaineenaan opiskeleviin nuoriin. Pelle suostuttelee nuoria lähtemään mukaan Pohjois-Ruotsissa järjestettävään, kiehtovaan uskonnolliseen rituaaliin. Pelle näyttää valokuvia seremoniallisiin, valkoiseen kaapuihin pukeutuneista skandinaaveista keskellä vehreintä luontoa. Tarjous hyväksytään, kuka mistäkin syystä. Dani haluaa sulkea mielestään tragedian, poikaystävä haluaa maisemanvaihdon, osaa opiskelijoita houkuttaa mahdollisuus akateemisen kunnianhimon tyydyttämiseen. Tarjoaahan pohjoinen kultti kiehtovan aiheen väitöskirjalle.
Paikan
päällä vastaanotto on aluksi ylenpalttisen sydämellinen. Pian
mieleen hiipii kuitenkin epäily, onko jotain outoa tekeillä.
Ruokapöydässä tarjotaan aistiharhoja aiheuttavaa sienijuomaa, joka
laukaisee osalla vaikeita pelkotiloja. Nuoren viriilin miehen
lautaselle lätkäistään lihapiirakka, jonka täyte sisältää
häpykarvoja. Nukkumissalissa kehitysvammainen lapsi vaikeroi koko
yön. Seinille on piirretty primitiivisellä tyylillä epäilyttäviä
kuvasarjoja. Kohta nuoret viedään vuorelle seuraamaan rituaalia,
jossa kuolonuhreilta ei vältytä. Viimeistään tässä vaiheessa
nuoret ymmärtävät, Rudi Radar -uskonyhteisö on vaarallinen.
Pakomatkalle ei kuitenkaan niin vain lähdetäkään...
Midsommar-elokuva
vaikutti minut visuaalisilla ratkaisuillaan. Elokuvan värimaailma
jakautuu kahteen osaan. Leffan alkupuolella seikkaillaan
väritykseltään samean synkissä opiskelijakämpissä. Värimaailma
kuvastaa psyykkistä epätietoisuutta: stressi painaa, tulevaisuus
ahdistaa ja ihmissuhteet rönsyilevät sekavasti kuin huoneisiin
sullotut huonekasvit. Elokuvan loppuosassa päädytään kirkkaan
valoisiin niittymaisemiin. Värisävyt muuttuvat kirkkaan vihreiksi,
vitivalkoisiksi tai taivaansinisiksi. Vaikka värit kirkastuvat,
tilanteet kuitenkin samanaikaisesti samenevat. Epätietoisuus vain
pahenee näennäisestä valoisuudesta huolimatta.
Minuun
teki myös suuren vaikutuksen eräs yksittäinen kuvaukseen liittyvä
ratkaisu. Kun auto kulkee läpi kesäisen vihreyden, maisema kääntyy
yhtäkkiä ylösalaisin. Taivaan sini laahaa alhaalla ja maantien harmaus nousee ylös. En muista nähneeni mitään vastaavaa missään
aikaisemmassa elokuvassa. Kuvauksellinen ratkaisu korostaa
juonellista rakennetta. Samalla kun amerikkalaiset
yliopisto-opiskelijat siirtyvät normaalista arjesta täysin
toisenlaiseen todellisuuteen, myös maiseman täytyy kiepsahtaa
ylösalaisin. Opiskelijat luisuvat yliopiston järjen valtakunnasta
kohti uskonnon mielivaltaista maailmaa.
Elokuvakerronnassa
ihailin tapaa, jolla kuvaaja onnistuu välittämään katsojalle
henkilön sisäisen kokemusmaailman. Sienijuoman laukaisemat
aistiharhat näkyivät katsojalle huojuvana maisema ja esimerkiksi
jalkateränä, josta kasvaa heinätukko. Aina ei tiennyt, kuvataanko
yksittäisen henkilön näkökulmaa vai kokonaisen kollektiivin
kokemustapaa. Kohtaus, jossa istutaan juhlapöydässä ja
seppeleeseen kiinnitetyt kukkien terälehdet laajenevat ja
supistuvat, en osannut sanoa, tarkoittaako se kokonaisen
uskonyhteisön tajuntaa.
Midsommar
teki minuun suuren vaikutuksen. Muutenhan en olisi vaivautunut katsomaan
leffaa kahteen kertaan. Midsommar toimii sekä kauhuelokuvana
että draamaelokuvana. Elokuvan klassikoihin perehtyneet varmasti
arvostavat myös viittausta The Wicker Man -kauhuelokuvaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti